‘Lo speziale’, una festa amb Haydn i Goldoni al TNC

En aquesta òpera bufa un apotecari d’edat avançada es disputa els favors de la jove Grilletta amb dos rivals molt més atractius
lo speziale tnc
Fotografia de Judith Napjus.

 

Maria Nunes. Barcelona / @mnunesal

L’òpera és l’espectacle més complet que es pugui representar en un escenari perquè aplega pràcticament totes les arts. En aquesta ocasió, la sala gran del Teatre Nacional de Catalunya es vesteix de gala per representar Lo speziale. En col·laboració amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), i sota la batuta del seu director convidat Jan Willem de Vriend, arriba a Catalunya la producció holandesa d’aquesta òpera bufa amb llibret de Carlo Goldoni, que Joseph Haydn va compondre l’any 1768 per a la inauguració el teatre del palau Esterházy de Bratislava.

Lo speziale (“L’apotecari”) és un divertiment musical i escènic en clau de comèdia que presenta un quadrat amorós, en què Sempronio, un apotecari d’edat avançada, es disputa els favors de la seva jove pupíl·la Grilletta amb dos rivals molt més atractius: Mengone, el seu auxiliar farmacèutic, i Volpino, un jove ric. De fet, Sempronio en el que està interessat és en apropiar-se la dot de Grilleta, i el joc amorós queda reservat a la parella d’enamorats Grilletta i Mengone, i al seu rival Volpino.

Segons els experts, Lo speziale prefigura escenes d’algunes òperes de Mozart. Obre amb una ària de Mengone, l’auxiliar d’apotecari, lamentant-se de treballar nit i dia pel seu amo, com el Leporello de Don Giovanni; el personatge de Volpino recorda el Cherubino de Les noces de Fígaro, i encara hi han detectat algunes semblances amb la parella d’enamorats en dificultats de Cosí fan tutte. Totes, òperes compostes i estrenades uns anys després de Lo speziale. 

El repartiment d’aquesta versió compta amb les figures del baix polonès Piotr Micinski en el paper de l’apotecari Sempronio, la soprano Marina Zyatkova que interpreta la jove Grilletta, el tenor Álvaro Zambrano dóna veu a Mengone, i el jove Volpino és interpretat per la mezzosoprano Virpi Räisänen. Eva Buchmann signa la direcció escènica i l’escenografia. En aquesta nova producció, l’acció no transcorre a Venècia sinó a la carretera. La farmàcia ha esdevingut una farmàcia ambulant sobre un Fiat Cinquecento, la icona més famosa de la indústria automobilística italiana durant els anys cinquanta. A mesura que avança l’obra, queda palès que el Cinquecento és un cinquè personatge creat per Grilletta que l’ajudarà a aconseguir el que vol: una vida al costat de Mengone i lluny del seu tutor. I per descomptat, el cotxe triomfant és un mitjà perfecte per millorar l’efecte còmic de l’eterna lluita d’uns homes sobre una dona.

L’escenari és compartit entre l’orquestra i una escenografia mínima però del tot efectiva basada amb el protagonisme absolut d’un Fiat Cinquecento que és explotat al màxim per obtenir un dels aspectes que més comicitat aporten al muntatge. L’attrezzo reprodueix aquest protagonisme en la divertida bosseta en forma de Cinquecento que llueix Grilletta en la segona part de l’òpera.

De l’espectacle cal destacar-ne la deliciosa partitura festiva de Haydn i la seva interpretació a càrrec dels músics de la OBC sota l’àgil batuta del director Jan Willem de Vriend, l’encert de l’escenografia, la veu de la soprano Marina Zyatkova i la innegable vis còmica del baix  Piotr Micinski, que sota la direcció d’Eva Buchmann protagonitza algunes de les escenes més divertides de l’obra. Finalment, cal aplaudir aquesta iniciativa del TNC d’enriquir la seva programació amb altres propostes escèniques, i val la pena d’aprofitar les tres úniques representacions de Lo speziale per gaudir d’aquesta deliciosa festa musical i escènica.

 

________

Lo speziale / Teatre Nacional de Catalunya (Plaça de les Arts, 1) / Òpera de Joseph Haydn / Direcció d’orquestra de Jan Willem de Vriend / Llibret de Carlo Goldoni / Direcció d’escena: Eva Buchmann / 1 hora i 45 minuts / Fins el 20 de gener de 2018 / De 24 a 28 euros / www.tnc.cat

Categories
ClàssicaESCENAMÚSICA
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES