L’èxit teatral ‘L’hostalera’ torna a la Biblioteca de Catalunya

La Perla 29 recupera aquest espectable de la temporada passada amb text de Carlo Goldoni i direcció de Pau Carrió
l'hostalera la perla 29

 

Maria Nunes. Barcelona / @mnunesal

De nou… «De nou, aires italians dins la Biblioteca, taules amb tovalles de quadres, flaires de pasta al ragú i ritmes dels 60’s. Un text clàssic, que continua la línia de Teatre d’Art que La Perla 29 ha anat fent…” La Companyia La Perla 29 torna amb L’hostalera, la producció que va ser un dels èxits de la passada temporada 2016-2017.

Amb L’hostalera, La Perla 29 optava per una comèdia clàssica, La locandiera, escrita per Carlo Goldoni el 1751 i estrenada al teatre Sant’Angelo de Venècia durant el carnaval de 1753. Com ja vaig comentar amb motiu de l’estrena, el més destacat en l’adaptació de Pau Carrió és el fet de traslladar el context original de la Florència del segle XVIII a la dels anys 60 amb un regust i una ambientació que evoca l’estètica Cinecittà de Fellini, de La dolce vita, Vacanze Romane, Vespa, Mina i Celentano També la introducció de variacions en alguns personatges, particularment en la parella còmica composta pel marquès de Forlipopoli i Albafiorita, el mercader enriquit que ha comprat un títol nobiliari. Carrió manté l’essència dels dos personatges (noble decadent i arruïnat vs. mercader burgès nou ric) però juga amb la caracterització i la llengua perquè guanyin en comicitat en el nostre context cultural. La castellanització del personatge del marquès és, sens dubte, un dels grans encerts còmics d’aquesta Hostalera.

La barreja d’elements és un tret que ja trobem en Goldoni. Seguidor de Molière, en les obres del comediògraf venecià hi respira una mescla elements contemporanis amb les convencions i la tradició de la Commedia dell’Arte, un to humanista i anticlerical, i una sàtira de costums socials on els nobles són presentats com a persones arrogants i els burgesos apareixen mancats de dignitat en la seva preocupació obsessiva pels diners. Enmig, l’individu prova de triomfar en la societat utilitzant la raó però sense renunciar als seus sentiments i defensant la seva llibertat personal. Tots aquests trets són ben presents en L’hostalera, i expliquen potser perquè Goldoni és un autor que sempre atrau els directors de teatre i els espectadors.

L’hostalera gira a l’entorn de l’etern tema de l’amor, l’art de la seducció i la guerra de sexes, però també sobre la llibertat d’escollir en el terreny dels afectes. “Mirandolina porta l’hostal que va heretar del seu pare. Molts dels clients que hi arriben, especialment els homes, acaben rendint-se als seus peus, i molts s’hi estan molt més temps del que esperaven. Una tarda n’arriba un que sembla no voler saber-ne res i Mirandolina decideix fer-lo caure. A partir d’aquí comença el joc de la seducció.

En la versió de Pau Carrió, el plat fort de la comèdia segueix sent la caracterització dels personatges plens d’enginy i de comicitat. Mirandolina és l’absoluta protagonista, una dona intel·ligent i segura de si mateixa, a la qual dóna vida, amb el punt just de picardia, Laura Aubert. Seductora i alegre però gens superficial, Mirandolina ens recorda que la vida cal aprofitar-la, i ens ofereix la lliçó que al dolç sempre li escau un punt d’amarg. Cal remarcar la llibertat d’acció dels personatges femenins que són els que dominen clarament el joc de la seducció en la comèdia. Júlia Barceló i Alba Pujol juguen al teatre dins del teatre interpretant els papers de dues actrius còmiques ambulants, Dejanira i Hortènsia, les pescatrici d’amore, que interpreten dins i fora d’escena.

La gran novetat que ens ofereix aquesta reposició és la total renovació dels actors que interpreten els personatges masculins. Ara, és Alfred Villegas qui interpreta Marcello Ripafratta, el protagonista misantròpic i tocat de misogínia que acabarà seduït i enamorat de l’hostalera. Fabrizio, el mosso de l’hostal, fidel enamorat de la mestressa que ha de servir per força els clients que la festegen, és ara un Pau Vinyals que us sorprendrà amb la seva vis còmica.

I Jordi Llovet i Oriol Guinart són els encarregats de donar vida a la divertida parella formada pel Marqués de la Flor de Albarracín i el Sr. Albafiorita, l’aristòcrata pelat com una rata i ridícul amb el seu castellano florit i ranci (una de les genialitats del muntatge), i el burgès poc refinat però carregat de pasta.

I parlant de pasta, de nou, gràcies a l’escenografia de Sebastià Brossa i Pau Carrió, l’espai de la capella de la Biblioteca de Catalunya es converteix en la Locanda Mirandolina amb les taules parades amb les estovalles de quadrets que esperen els clients/comensals per a oferir-los un plat de macarrons, un got de vi i un deliciós festí de bon teatre i música popular italiana en directe. Aquest desembre i aquestes festes de Nadal deixeu-vos seduir de nou per aquesta desenfadada i divertida Hostalera!

 

_________

L’hostalera / Biblioteca de Catalunya (C/ Hospital, 56) / Text de Carlo Goldoni / Versió i direcció de Pau Carrió / Companyia La Perla 29 / 2 hores / Fins el 14 de gener de 2018 / Entre 14 i 25 euros / www.laperla29.com

Categories
ESCENA
Sense comentaris

Deixa una resposta


ALTRES ARTICLES