Un viatge per Japó entre literatura i realitat

A ‘En el barco de Ise' Suso Mourelo viatja al Japó seguint la pista dels autors japonesos i es topa amb una realitat inesperada
en el barco de ise viaje literario por japon souso mourelo

 

Nicola di Padova. Barcelona

“Arriba en ocasions, durant el viatge, un moment en què es produeix una embriaguesa: la desafecció. Un temps en què l’ànima sura i els peus s’alleugereixen. El passat es fa petit i el futur no existeix. “ Així comença En el barco de Ise (La Linea del Horizonte Ediciones), la crònica del viatge de Suso Mourelo a la recerca d’un Japó que, fins aquell moment, només coneixia a través dels contes i novel·les dels grans autors japonesos moderns i contemporanis. Les premisses darrer del seu viatge són senzilles: res de turístic! L’autor busca el ressó dels paisatges i de les atmosferes descrites per Mishima, Tanizaki, Kawabata, Soseki i molts més, i seran les seves històries les que guiïn les seves passes.

Suso Mourelo és escriptor i cronista, autor de relats de viatges com Adiós a China (Interfolio), Las cinco tumbas de Gengis Khan. Un viaje por Mongolia (Gadir) i Donde mueren los dioses. Viaje por el alma y por la piel de México (Gadir). La seva manera d’escriure és original i els seus contes de viatge són la culminació de llargs projectes d’investigació sobre la cultura i la història dels països que visitarà. El seu viatge a Japó comença en la primavera de 2016, després d’anys de preparació  passats llegint els narradors i els poetes més importants de la literatura japonesa.

Ja des del principi del seu viatge, que comença a Tòquio, l’autor fa un descobriment inesperat: sap més ell de literatura japonesa que els propis japonesos. Com quan el jove Wataru admet no haver llegit mai a Yukio Mishima i quan es troba que, segons les estadístiques, el 70% dels joves japonesos no llegeixen ni un llibre a l’any. Les noves generacions ja no llegeixen a Ueda Akinari, Kenzaburo Oé i aquells autor que en la resta del món son considerats els més importants i representatius de la cultura nipona. El viatge de Mourelo el portarà a Hiroshima, ciutat de la qual l’autor s’enamorarà, i on trobarà una indret molt diferent del que descriu Masuji Ibuse a Lluvia negra (Libros de Asteroide), una ciutat que després dels horrors de la bomba atòmica, va saber renéixer com a punt de trobada internacional. En els carrers de Kyoto, l’antiga capital, cercarà l’empremta d’aquell antic esperit japonès explicat per Kawabata i Tanizaki, només per descobrir que queda realment poc de Japó que va ser.

Okinawa, Osaka, Kobe… el llarg viatge de Mourelo, guiat per les grans obres literàries, porta l’autor a contactar no només amb la cultura i els paisatges del Japó, sinó també amb els problemes actuals com el rol de les dones en la societat i en el món del negoci, el velat racisme cap a tot el que és estranger, la realitat homosexual en aquest país tan tecnològicament evolucionat però poc disposat a acceptar les diversitats. Així doncs, En el barco de Ise no és només la història d’un viatge, és el mirall del que és Japó avui, molt lluny del que podem llegir en les obres literàries del segle passat, una cultura profundament diferent i a vegades poc accessible. Suso Mourelo és un narrador excepcional, la seva manera d’escriure és original, intel·ligent i delicada, com un haiku. I és capaç de narrar la seva peregrinació amb la mateixa atmosfera i alma típica dels grans autors clàssics japonesos. “El passat s’empetiteix i el futur no existeix”, el que importa és l’ara, viure el moment perquè tot és efímer… mono no aware.

 

_________

Si t’interessa aquest llibre, et poden interessar aquests altres:

Categories
HumanitatsLLIBRESTurisme/Viatges
Sense comentaris

Deixa una resposta


ALTRES ARTICLES