La comèdia és tot un art

‘Sik Sik y otros’ és un espectacle que aplega tres comèdies curtes d’Eduardo De Filippo i es pot veure al Teatre Akadèmia

 

Maria Nunes. Barcelona / @mnunesal

Guido Torlonia dirigeix la segona producció pròpia de la temporada 16-17 del Teatre Akadèmia, Sik Sik y otros, tres comèdies breus en un acte de De Filippo que mai no havien estat encara traduïdes ni estrenades a casa nostra, ni s’han representat mai totes tres juntes en un sol espectacle. De Filippo, Eduardo senzillament per als italians, és prou conegut i estimat pel públic català, només cal recordar l’èxit de muntatges d’obres seves com  Nadal a casa Cupiello de La Perla 29, Dissabte, diumenge i dilluns i L’art de la Comèdia al TNC, o A Teatro con Eduardo al Teatre Lliure.

El muntatge que s’acaba d’estrenar al Teatre Akadèmia aplega tres comèdies d’èpoques diferents de l’obra de De Filippo, però amb una perfecta unitat i sintonia pel que fa a l’estil i el to tan característics del seu teatre, i alhora prou variades per la temàtica. Les obres es presenten en traducció d’Ana Isabel Fernández Valbuena, es representen en castellà per voluntat expressa de la família de De Filippo, i amb la intenció que la producció faci gira per l’estat espanyol.

Amistad és una divertidíssima comèdia de l’any 1952 que parteix de la situació d’un terratinent que s’està morint i rep la visita d’un amic de la infantesa, que és la darrera persona a qui el moribund desitja veure… La situació porta a una multiplicitat de papers i a uns canvis de vestuari, a l’estil Fregoli, fets a vista del públic amb un ritme i una intensitat creixents que va a parar a un desenllaç que arrenca les rialles del públic. Peligrosamente, de l’any 1938, és un divertiment, hereu directe de Commedia dell’arte i de les farses napolitanes del segle XIX protagonitzades per Pulcinella (el mateix De Filippo havia actuat fent de Pulcinella en la seva carrera), que presenta l’original mètode ideat per un marit per temperar el caràcter impetuós de la seva dona.

Finalment, Sik Sik, el artífice mágico és una peça més antiga en la producció de De Filippo, i una de les importants en el seu teatre; ell mateix deia que de Sik Sik van sortir tots els altres personatges de les seves comèdies i que és el personatge que més estimava. Va ser escrita l’any 1929. Segons l’anècdota, la va començar a escriure en un viatge en tren de Roma a Nàpols, en un vagó de tercera classe, en el paper en què duia embolicat el pa i formatge de l’esmorzar. Sik Sik és un il·lusionista de fira, un mag de l’absurd, un marginat que afronta la precarietat de la vida amb filosofia, amb humor i amb imaginació. Una autèntica peça mestra sota la màscara intranscendent i còmica que no oculta la dimensió tràgica. Com deia De Filippo: «el desesperat esforç que realitza l’home en l’intent de donar significat a la vida és teatre».

 

Un teatre molt humà i proper a la gent

Totes tres comèdies parteixen dels sketchs dels avanspettacoli, el famós teatre de varietats del segle passat que aquí en dèiem «varietés». Aquest és l’esperit que recrea el muntatge del Teatre Akadèmia, que ha volgut fer un afectuós homenatge al teatre de De Filippo i a la companyia Scarpetta, la dinastia napolitana a la qual pertanyia Eduardo i els seus germans Titina i Peppino, per aquest motiu les peces tenen tres personatges, dos masculins i un de femení, perquè originalment van ser escrites per representar-les amb els seus germans.

Guido Torlonia ha volgut donar l’aire al muntatge, en el sentit integral, de ser un companyia de teatre ambulant en la millor tradició de la Commedia dell’arte. Les transicions entre les tres obretes es fan a la vista del públic, la regidora treballa també a la vista, tot és a la vista del públic… Però la recreació d’aquest ambient no seria possible sense el magnífic treball d’escenografia de Jordi Bulbena que ha recreat l’escenari d’un teatret de «varietés» amb els telons pintats i altres elements que és una autèntica delícia i que posa en situació l’espectador només entrar a la sala.

Tampoc no seria possible sense l’encert en la tria del repartiment, ni evidentment sense l’esplèndid treball dels actors Pep Molina, Annabel Totusaus, Xavier Capdet i Javier López que fan tots els papers de l’auca. Molina està especialment genial en el paper de Sik Sik, l’il·lusionista, fins i tot té una notable semblança física amb De Filippo. Xavier Capdet li dóna la rèplica i tots dos componen una parella amb una enorme vis còmica però alhora plena de matisos. En sintonia, Annabel Totusaus, completa esplèndidament un trio versàtil i còmplice que fa les delícies de l’espectador, ja que aquest tipus de teatre tan immediat i viu no admet cap mena d’impostura.

No us perdeu aquest 3 x 1 nadalenc que ens ofereix el Teatre Akadèmia. De Fillippo és per a tots els públics per la manera tan humanament entranyable que té de connectar amb la nostra fibra sensible, perquè és una lliçó que ens parla d’afrontar la precarietat de la vida amb humor i imaginació, i perquè ens recorda que «ric» és un adjectiu però sovint oblidem que també és una forma del verb riure.

 

__________

Sik Sik y otros / Teatre Akadèmia (c/ Buenos Aires, 47) / Text d’Eduardo De Filippo / Traducció d’Ana Isabel Fernández Valbuena / Direcció de Guido Torlonia / De 18 a 22 euros / Fins el 15 de gener de 2017 / www.teatreakademia.cat

Categories
ESCENA
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES