Els Oscar premien ‘Spotlight’, González Iñárritu, DiCaprio i Brie Larson

L’Acadèmia els selecciona com a Millor Pel·lícula, Millor Director, Millor Actor i Millor Actriu Protagonistes
‘Spotlight’ explica un cas de pederàstia en l’església catòlica de Boston

 

Cristiano Ogrisi. Roma 

Aquesta 88a edició dels premis Oscar han donat molt de si, amb polèmiques, moments de culte, el debat #OscarSoWhite i la bona fortuna, aquesta vegada sí, de Leonardo DiCaprio. Presentada la gala per segona vegada per Chris Rock, els Oscar ha vist de nou com dos films diferents guanyaven en les categories principals: Millor Pel·lícula i Millor Director.

El triomf anunciat del mexicà Alejandro González Iñárritu, fa que el director d’El renacido sigui el tercer de la història que guanya per segon any consecutiu la mateixa estatueta, després que el 2015 se l’emportés per Birdman. Això només ho van aconseguir mestres com John Ford amb Las uvas de la ira (1940) i ¡Qué verde era mi valle! (1941) i Joseph L. Mankiewicz amb Carta a tres esposas (1949) i Eva al desnudo (1950). La millor pel·lícula, però, no va ser El renacido, sinó Spotlight, tota una sorpresa. Tom McCarthy, director el 2007 de The visitor, afronta l’espinós discurs de la pedofília a les entranyes de l’església catòlica de Boston i la investigació portada a terme pel Boston Globe. La temàtica, un repartiment de nivell i un guió de ferro han portat el jurat de l’Acadèmia a premiar aquest petit assaig de cinema narratiu d’investigació.

Per a Leonardo DiCaprio era la cinquena nominació i aquesta vegada ha estat la bona. L’actor ha guanyat el guardó a Millor Actor Protagonista pel seu rol a El renacido, una actuació totalitzadora, de físic i de caràcter. Des de 1994, quan va ser nominat per ¿A quién ama Gilbert Grape?, DiCaprio esperava la merescuda estatueta. La millor actriu ha estat Brie Larson, que s’ha endut el seu premi Oscar en la seva primera nominació, cosa que no succeïa en aquesta categoria des de 1987, quan el va guanyar Marlee Matlin per Hijos de un dios menor. A La habitación interpreta a Joy, una mare tancada amb el seu fill en una habitació des de fa set anys. Larson ha estat la guanyadora d’una complicadíssima categoria en la que també estaven nominades Cate Blanchett per Carol i Charlotte Rampling per 45 años.

La millor actriu no protagonista ha estat Alicia Virkander pel seu paper de Gerda Wagener a La chica danesa. Al film és l’artista danesa que va acompanyar el marit durant la operació de canvi de sexe, la primera intervenció d’aquest tipus de la història. Aquest any, l’actriu ha participat en quatre pel·lícules, dos de les quals (La chica danesa i Ex Machina) han tornat a casa amb algun premi. Per la seva banda, el millor actor no protagonista ha estat Mark Rylance, una petita sorpresa, per El puente de los espías, imposant-se així al gran favorit, Sylvester Stallone. La de Rylance, actor conegut sobretot per fer de Thomas Cromwell a la sèrie Wolf Hall, ha estat una actuació feta d’ombres, mirades ambigües –com mana el seu paper de presumpte espia- i gran intensitat.

El Millor Guió No Original ha estat La gran apuesta, que explica com un grup d’inversors que han intuït el col·lapse del mercat immobiliari americà abans de l’explosió de la crisi financera del 2007-2008. La pel·lícula, escrita i dirigida per Adam McKay, que li havia valgut la seva primera nominació, està basada en el llibre de Michael Lewis (publicat a Espanya per l’editorial Debate), escriptor d’altres best sellers en els quals s’han basat altres films com The blind side i Moneyball. I en la categoria de Millor Guió Original no hi ha hagut sorpreses i Spotlight, escrita pel director Tom McCarthy i John Singer, s’ha emportat l’estatueta.

El Millor Muntatge ha estat Max Max: Furia en la carretera, gràcies al descomunal treball de Margaret Sixel, la dona del director George Miller: 480 hores de rodatge reduïdes a dues amb 2.700 talls de muntatge i una mitjana de durada d’enquadraments d’uns tres segons, que bé demostren el ritme frenètic del film. En una altra de les categories anomenades menors, Millor Fotografia, el guanyador ha estat Emmanuel Lubezki per El renacido aconseguint un altre rècord històric: és la primera persona que guanya tres anys consecutius en una categoria, després de fer-ho amb Gravity (2014) i Birdman (2015). En el nou film d’Iñárritu, Lubezki utilitza només llum natural per fer que l’experiència visual de l’espectador sigui visceral i immersiva, freda i despietada.

Després de sis nominacions, finalment el mestre Ennio Morricone, ha rebut el seu primer Oscar per l’esplèndida banda sonora, misteriosa i seductora de Los odiosos ocho, el darrer western de Quentin Tarantino. Morricone ha dedicat el premi a la seva dona i ha enviat una sentida salutació a John Williams, el seu amic i rival, també nominat amb la banda sonora del darrer episodi de la saga Star Wars. Per la seva banda, la Millor Cançó ha estat Writing’s on the wall de Sam Smith, inclosa en la banda sonora d’Spectre, la darrera entrega de la saga James Bond. A les portes s’ha quedat, doncs, Lady Gaga amb la seva Till it happens to you, de temàtica molt més social i –aparentment- més propera al jurat de l’Acadèmia. Primera nominació i primera victòria per al cantant pop britànic que ha dedicat el guardó a tots els moviments LGBT del món, amb l’esperança d’arribar a la igualtat a tot el món.

La primera sorpresa de la nit, però, ha estat el premi a Ex Machina en la categoria de Millors Efectes Especials, imposant-se així a grans produccions com Star Wars VII i Mad Max: Furia en la carretera. La pel·lícula d’Alex Garland s’ha convertit en un dels grans títols de fantasia de l’any gràcies a la qualitat del seu guió: un jove i talentós enginyer guanya una col·laboració en una gran empresa tecnològica i descobreix que haurà d’interactuar amb la intel·ligència artificial femenina, que resulta ser molt més perillosa del que estava previst. En els aspectes tècnics, però, el domini ha estat gairebé total per part de Mad Max, que ha guanyat en les categories de Millor Escenografia, Millor Vestuari, Millor Edició de So, Millor Barreja de So i Millor Maquillatge.

Poques sorpreses en la categoria d’animació, on la millor pel·lícula ha estat Inside Out, de Pixar. El Millor Documental ha estat Amy d’Asif Kapadia i la Millor Pel·lícula Estrangera El hijo de Saul, de Laszlo Nemes, pel·lícula hongaresa que ha conquerit tots els premis d’aquesta categoria de l’any. Guanyadora indiscutible i segon Oscar que marxa cap a Hongria.

 

__________________

RESUM:

Millor Pel·lícula: Spotlight, de Tom McCarthy.

Millor Director: Alejandro González Iñárritu, per El renacido.

Millor Actor Protagonista: Leonardo DiCaprio, per El renacido.

Millor Actriu Protagonista: Brie Larson, per La habitación.

Millor Actor No Protagonista: Mark Rylance, per El puente de los espías.

Millor Actriu No Protagonista: Alicia Vikander, per La chica danesa.

Millor Guió Original: Spotlight, de Tom McCarthy i Josh Singer.

Millor Guió No Original: La gran apuesta, d’Adam McKay i Charles Randolph.

Millor Banda Sonora: Ennio Morricone, per Los odioses ochos.

Millor Cançó Original: Writing’s on the wall (Spectre), de Sam Smith.

Millor Vestuari: Jenny Beavan per Mad Max: Furia en la carretera.

Millor Escenografia: Colin Gibson i Lisa Thompson per Mad Max: Furia en la carretera.

Millor Fotografia: Emmanuel Lubezki per El renacido.

Millor Muntatge: Margaret Sixel per Mad Max: Furia en la carretera.

Millors Efectes Especials: M. W. Ardington, S. Bennett, P. Norris i A. Whitehurst per Ex Machina.

Millor Pel·lícula d’Animació: Inside Out, de Pete Docter i Jonas Rivera.

Millor Curtmetratge d’Animació: Bear Story, de G. Osorio i P. Escala.

Millor Barreja de So: Mark A. Mangini i David White per Mad Max: Furia en la carretera.

Millor Edició de So: C. Jenkins, G. Rudloff i B. Osmo, per Mad Max: Furia en la carretera.

Millor Maquillatge i Perruqueria: L. Vanderwal, E. Wardeg i D. Martin per Mad Max: Furia en la carretera.

Millor Pel·lícula Estrangera: El hijo de Saul, de Laszlo Nemes.

Millor Documental: Amy, d’Asif Kapadia.

Millor Curtmetratge: Stutterer, de Benjamin Cleary i Serena Armitage.

Millor Curtmetratge Documental: A girl in the river: The price of forgiveness, de Sharmeen Obaid-Chinoy.

Categories
CINEMA I TELEVISIÓ
Sense comentaris

Deixa una resposta

ALTRES ARTICLES