Així es va decorar el Palau de Versalles

CaixaForum Barcelona exposa dibuixos i esbossos de Charles Le Brun, primer pintor de Lluís XIV

 

Manel Haro. Barcelona / @manelhc

L’acord estratègic entre l’Obra Social “la Caixa” i el Museu del Louvre de París per a l’organització d’exposicions conjuntes que apropin o descobreixin al públic artistes, col·leccions i períodes de la història de l’art que no estan representats als museus espanyols continua donant els seus fruits, l’últim del qual és la mostra Dibuixar Versalles, que aplega a CaixaForum Barcelona 78 obres de Charles Le Brun (1619-1690), algunes de les quals s’exposen per primera vegada. Es tracta dels esbossos i dibuixos preparatoris que l’artista francès va fer per decorar l’Escala dels Ambaixadors i la Galeria dels Miralls del Palau de Versalles.

Le Brun va ser primer pintor de Lluís XIV quan el rei va traslladar a Versalles la cort de França. L’artista es va implicar en les obres del palau i la seva tasca destaca sobretot per la decoració que ell mateix va dur a terme i que és l’eix d’aquesta exposició. L’Escala dels Ambaixadors era el primer espai de representació del poder del rei a Versalles, l’escala que conduïa a la gran cambra del rei, la qual alhora donava pas a la Galeria dels Miralls. Va ser concebuda el 1671, decorada entre 1674 i 1679, i va desaparèixer el 1752, sota el regnat de Lluís XV. Per tant, els dibuixos de Le Brun, amb figures a escala natural, són l’única mostra d’aquella decoració avui desapareguda. L’artista va barrejar ficció i realitat per crear un ambient al·legòric que representava el retorn de Lluís XIV després d’una de les seves victòries militars. Al voltant del rei va disposar les nacions dels quatre continents, els déus de l’antiguitat, victòries i arts. Una gran representació en honor i glòria del monarca.

A la Galeria dels Miralls, Le Brun presenta el rei al capdavant de les seves tropes, amb una cuirassa antiga i una perruca moderna, actuant amb els déus i les al·legories. El sostre de la galeria explica l’epopeia de Lluís XIV des de la decisió del rei de governar ell mateix el 1661 fins al final de la Guerra d’Holanda. Un dels episodis més famosos d’aquesta guerra, el Pas del Rin (1672), es mostra a través dels cartons tal com es trobaven a l’estudi de Le Brun. Qui vagi a visitar aquesta exposició ha de ser conscient de quin és el material amb el que es trobarà. Val la pena, en aquest sentit, remarcar que es tracta dels cartons preparatoris del pintor, els enormes dibuixos a escala 1:1 que van servir per traslladar els contorns dels models a les parets i a les voltes. Durant aquesta, operació, els cartons sovint es tacaven i es feien malbé, a vegades fins i tot es trencaven, cosa que explica que se n’hagin conservat tan pocs. A més, durant molt de temps es van considerar obres utilitàries que, com a tals, no mereixien ser salvades. El Museu del Louvre en conserva 350 en el fons de tres mil dibuixos requisats de l’estudi de l’artista quan va morir, el 1690, i que es van afegir a les col·leccions reials.

Dels 350 cartons existents, se n’han restaurat 75 expressament per a aquesta mostra, que es repartiran entre les dues seus de la mostra, París i Barcelona. Atesa la fragilitat de les obres, no es poden exposar més de tres mesos, de manera que després de la seva exhibició en una de les dos seus tornaran als magatzems del Louvre, on hauran d’estar protegits de la llum durant un període mínim de tres anys. Per tant, estem davant d’una exposició de certa excepcionalitat, no només per la fragilitat de les peces exposades i per la feina de restauració expressa que s’ha dut a terme, sinó també perquè podem veure la gènesi de la decoració de dues de les estances del Palau de Versalles i el que resulta més interessant, entendre la metodologia de treball de Le Brun, que alhora era una tècnica molt comú entre els segles XVI i XIX. Des d’aquest punt de vista, la part més estimulant és la de la Galeria dels Miralls, perquè permeten veure com evolucionen alguns dels seus dibuixos.

A banda del material genuí de Le Brun, a l’exposició també hi trobareu un vídeo informatiu que aprofundeix en la tècnica de l’artista. Val la pena aturar-se a veure’l, ja que és un excel·lent complement per entendre el seu procés de creació. Amb tot, aquesta és una bona oportunitat per conèixer de primera mà el making of de la decoració d’uns dels palaus reials més coneguts d’Europa i alhora accedir a un material que poques vegades es troba exposat. Dibuixar Versalles estarà a CaixaForum Barcelona fins el 14 de febrer.

 
________

Dibuixar Versalles: Charles Le Brun (1619-1690) / CaixaForum Barcelona (Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8) / Fins el 14 de febrer de 2016 / Entrada: 4 euros (gratuïta per a clients de La Caixa) / www.obrasocial.lacaixa.es

Categories
ARTDibuix
Sense comentaris

Deixa una resposta


ALTRES ARTICLES

  • Detall de 'La prostituta a prop de la Place d'Italie'. Brassaï
    ART

    El París de Brassaï

      Manel Haro. Barcelona / @manelhc A Barcelona coincideixen aquests dies diverses exposicions de fotografia de primer nivell. A la Fundación Mapfre, Brassaï; a La Pedrera, Xavier Miserachs; i...
  • W. Morris. 'Brodat Honeysuckle'.
    ART

    Els dissenys de William Morris al Museu Nacional

      Júlia Costa. Barcelona / @liujatasco La nova exposició temporal del Museu Nacional ens acosta al món de William Morris i el seu entorn. El moviment Arts&Crafts va néixer...
  • Detall de 'Creación de las aves'. Remedios Varo
    ART

    Recordant Remedios Varo

      Júlia Costa. Barcelona / @liujatasco El dia 16 de desembre de 1908 va néixer a Anglès la pintora Remedios Varo. Suposo que el 2008, amb motiu del centenari...
  • fundacio joan miro
    ART

    Japonisme a la Fundació Miró

      Manel Haro. Barcelona / @manelhc La Fundació Joan Miró ofereix una aproximació a la tècnica del gravat japonès amb una exposició de gairebé seixanta peces fetes en fusta...