Els 90 minuts de Philip Kerr

Amb 'Mercado de invierno', l'autor britànic estrena saga ambientada en el món del futbol
Fotografia d'Ana Portnoy cedida per RBA.

philipkerr

Laura De Andrés. Barcelona / @deandrescreus

A Philip Kerr li sorprèn que fins ara ningú hagi decidit ambientar una novel·la negra en el món del futbol, ​​en què “joves de 20 anys amb vida sexual sana reben cada setmana un sou de 200.000 euros, en què circulen oligarques russos o àrabs molt rics, i tot sota la poca transparència de la FIFA”. Als seus lectors els ha sorprès, sens dubte, que hagi estat ell qui hagi assumit el repte. Conegut per la seva sèrie “Berlin Noir”, ambientada a l’Alemanya nazi i protagonitzada per Bernie Gunther, l’escriptor escocès canvia absolutament de registre amb Mercado de invierno (RBA Llibres), el primer lliurament de la seva nova sèrie de futbol i crims, el qual parteix de la mort de l’entrenador del London City, Joao Zarco. El propietari del club, l’oligarca ucraïnès Víktor Sokolnikov, encarrega al seu segon entrenador, Scott Manson, una investigació paral·lela que els permeti atrapar l’assassí de Zarco sense aixecar massa polseguera sobre altres assumptes que Sokolnikov prefereix mantenir sota la catifa.

El personatge de Joao Zarco és pot reconèixer fàcilment. Kerr explica obertament que s’ha inspirat en el portuguès José Mourinho, “que va portar el glamour a la Premier League en un temps en què hi havia entrenadors com Alex Ferguson que portaven uns xandalls horribles”. La definició que fa del seu alter ego en la novel·la serà compartida pels seguidors del món del futbol, ​​siguin amants d’aquest esport o simples aficionats: “L’estimaràs o l’odiaràs, però Joao Zarco és sempre interessant’.

Zarco brilla en un món del futbol que ha canviat radicalment en els últims lustres. El seu segon, Scott Manson, i Matt Drennan, amic d’aquest i antic jugador caigut en desgràcia, tenen molt clar l’abans i el després “que la Premier League, els estrangers i la televisió ho convertissin en una punyetera barraca de fira”. I en aquesta barraca de fira, ara ja no tot és només futbol: “Ja no n’hi ha prou amb guanyar: vèncer i tenir un bon aspecte és l’essència de l’esport modern”.

I si el gènere negre per definició és crítica social no es pensin que el fet que la novel·la tracti de futbol resta gens de denúncia. A Mercado de invierno, Kerr parla obertament del tractament de l’homosexualitat en aquest món (“ser gai no és una cosa que s’accepti en el món del futbol per la senzilla raó que és l’últim bastió de la intolerància sense embuts i l’homofòbia”); de racisme; d’oligarques russos i àrabs poderosos folrats de pasta; de jugadors vividors i ximples; d’entrenadors i jugadors (molt pocs, comptats) llestos (“en el futbol ser intel·ligent està gairebé tan mal vist com ser homosexual”); de la sempre complicada i necessària relació entre mitjans de comunicació i la policia; i del no menys recurrent sensacionalisme de la premsa britànica. Un Kerr nou amb novel·la negra lleugera que arribarà al públic escollit però que deixarà a mitges els assidus de la sèrie Gunter. Sigui com sigui, potser no és història per a aquells que no els agradi el futbol de cap manera.

 

Categories
LLIBRESNovel·la negra
Sense comentaris

Deixa una resposta


ALTRES ARTICLES