Poder i disseny de la verticalitat a CaixaForum Barcelona

'Torres i gratacels: De Babel a Dubai' vol ser un recorregut per la història i el mite de l'arquitectura

 
Manel Haro. Barcelona / @manelhc

CaixaForum Barcelona ofereix fins el 9 de setembre una mirada a les construccions d’alçada, que des de l’Edat Mitjana fins a l’actualitat han estat, i són, símbols de poder i de prestigi. Torres i gratacels: De Babel a Dubai és una exposició que ens presenta un recull d’edificis que han destacat per la seva mida i que han atorgat caràcter a les ciutats on han estat erigits.

El primer que veu el visitant és una maqueta de la torre de Babel, inspirada en el famós quadre del pintor flamenc Pieter Brueghel el Vell La torre de Babel. Al costat, un parell de pintures: la Construcció de la torre de Babel (1591) de Frans Francken II, dit el Jove, i una altra amb el mateix títol, anònima, però atribuïda a Louis de Boullogne II o a Claude Verdot.  Són una mostra de com aquest tema bíblic ha inspirat els artistes des de l’Edat Mitjana fins a l’actualitat: al final del recorregut, es pot veure una obra fotogràfica del 2010, de l’artista xinés Du Zhenjun, titulada Vents, i que representa una torre de Babel que creix en el cor de la gran ciutat.

L’exposició convida al visitant a fer un recorregut per les catedrals de l’Europa cristiana, els minarets d’Orient i les talaies civils de l’Europa del nord, demostrant així que la propensió humana per vèncer les altures no és només cosa de les noves edificacions d’Àsia i de l’Orient Mitjà (posem per cas, els 828 metres del gratacel Burj Khalifam a Dubai, el més alt del món), sinó que ja estava present en les construccions religioses com la catedral d’Estrasburg, aixecada entre els segles XI i XV, és clar que en menor proporció. També més petita és la torre Eiffel, de 330 metres, que té un lloc destacat a la sala de CaixaForum: construïda el 1889, amb motiu de l’Exposició Universal de París, amb la finalitat de celebrar el centenari de la Revolució Francesa i les virtuts de la nova indústria de finals del segle XIX, no va satisfer tothom i, de fet, va ser motiu d’un encès debat entre els artistes i intel·lectuals parisencs de l’època.

Torres i gratacels repassa de forma especial “la primavera dels gratacels” als Estats Units, entre 1885 i 1919, amb edificis com el Flatiron Building (1902), de 87 metres, i la Metropolitan Life Insurance Tower (1902), de 213 metres, tots dos a Nova York; o el Home Insurance Building, de 42 metres, a Chicago. També para atenció a la influència recíproca que es va exercir entre Europa i Estats Units, de 1919 a 1939, i com Stalin a la Unió Soviètica va aprofitar la modernitat i el progrés nord-americà per posar-los al servei de l’ideal comunista (un bon exemple és la Universitat de Moscou, de 240 metres).

Torres i gratacels: De Babel a Dubai vol ser, doncs, un recorregut per la història i el mite, l’enginyeria i els reptes constructius, la integració en el paisatge, la sostenibilitat i els reptes del futur. A partir de 200 obres, entre maquetes, fotografies, pel·lícules, gravats, pintures, dibuixos i projeccions, l’exposició és una oportunitat per veure com ha evolucionat el poder de la verticalitat des de l’Edat Mitjana fins a l’actualitat, tot i que no és una repassada exhaustiva (ja avisen els comissaris que no és aquesta la seva pretensió) i, fins i tot, pot donar certa sensació de dispersió (pel meu gust, l’espai que es dedica als edificis de Barcelona es podria haver substituït per altres d’arreu del món que són molt més significatius i que haguessin encaixat més en el discurs d’aquesta exposició i, d’altra banda, ens trobem amb imatges que queden un pèl despenjades, com l’edifici Telefónica de Madrid, que vol ser un exemple de la influència de l’arquitectura nord-americana dels  anys 20). Una proposta interessant, en qualsevol cas.

 

____________

Torres i gratacels: De Babel a Dubai / CaixaForum Barcelona (Av. Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8) / Fins el 9 de setembre de 2012 / Entrada gratuïta / Preu del catàleg: 35 euros

Categories
ArquitecturaARTRetrospectives
Sense comentaris

Deixa una resposta


ALTRES ARTICLES